WAAROM MINDFULNESS?

Wat we beogen met het beoefenen van Mindfulness is meer in het hier en nu aanwezig te zijn, en minder door gedachten en emoties meegesleept te worden. Door dit veelvuldig te oefenen krijgen we vaak een andere kijk op onze emoties, op onze gedachten en gaan we er ook op een andere manier mee om.  We creeren als het ware ruimte tussen onszelf en onze beleving, of die nu positief of negatief is, we identificeren ons minder met onze ervaringen.
Inmiddels zijn er talloze, al dan niet wetenschappelijke, studies gepubliceerd over de effecten van Mindfulness beoefening. Deelnemers merken dat ze zich beter kunnen concentreren en zich makkelijker kunnen ontspannen. Zo leren ze gaandeweg positief om te gaan met stress, spanning en pijn en ontwikkelen ze meer veerkracht.  Men ervaart ook vaak een blijvende vermindering van zowel lichamelijke als psychische klachten.

Met Mindfulness train je ook je geest in opmerkzaamheid en oefen je je inzicht. Inzicht in de werking van je geest, je neiging tot reageren en in oude patronen te schieten, het herkennen van ‘openstellen voor en afsluiten van gevoelens’. Ook het ontwikkelen van kalmte en concentratie, waardoor de prefrontale cortex en de amygdala anders met stress om zullen gaan en het besef hoe moeilijk het is om uit vaste patronen van reageren te blijven. Dit vergt jaren van oefening.

Op termijn kan Mindfulness zelfs uitgroeien tot een levenswijze gekenmerkt door vriendelijkheid, openheid, bewustzijn, rust, verhoogde concentratie, dit alles op een milde, vriendelijke, niet-oordelende manier. In contact met jezelf en met de ander.

Pin It on Pinterest