MINDFULNESS OEFENINGEN

Hieronder vind je een aantal Mindfulness oefeningen, zodat je alvast kennis kunt maken met de methode. Het advies is deze op een rustige plek te beluisteren waar je niet gestoord wordt.

  • Voor kinderen van 5 tot 12 jaar
  • Voor jongeren van 12 tot 19 jaar
  • Voor volwassenen

Tips

Hier kun je terecht voor simpele tips die je direct kunt toepassen.

TIP 1: Doe een kwartier helemaal niets.

Niet lezen, geen smart phone checken, geen TV kijken of radio luisteren. Alleen maar zitten en niets doen.

TIP 2: De eerste hap

Bij iedere maaltijd is er sprake van een eerste hap. Wees één keer per dag met volle aandacht bij de eerste hap: wat zie je, wat ruik je, wat voel je in je mond, wat proef je, wat zijn de sensaties van kauwen en slikken?

TIP 3: Adempauze

Pauzeer af en toe even door drie in-en uitademingen te volgen met je volledige aandacht.  Bijvoorbeeld tijdens de afwas, voor een stoplicht, aan de kassa in de supermarkt, enzovoort.

TIP 4: Even onbereikbaar

Wees eens even een tijdje niet bereikbaar. Stuur even geen appje. Check even geen email. Zet je telefoon even lekker een avondje uit.

TIP 5: Communiceer met aandacht

Heb in je gesprekken aandacht voor je gesprekspartner. Reageer niet op een binnenkomende oproep via je telefoon, luister aandachtig, en geef pas na het luisteren een reactie.

Wat de oefeningen betreft: deze zijn van Eline Snel (voor de kinderen en jongeren). Wat heb je hiervoor nodig? Voor de volwassenen kan ik zelf een paar meditaties inspreken. Wat heb je dan nodig van me? Qua bestanden?

Pin It on Pinterest